Festhäftet: Bröllopsbingo

Ett kul inslag i festhäftet kan vara ett bröllopsbingo! Istället för siffror, har man olika händelser i rutorna på bingobrickan. Eftersom olika personer råkar ut för olika saker beroende på vart man sitter och vad man uppmärksammar, så går det bra att ha samma bingo till samtliga gäster, men man kan också variera brickorna. Själv skrev jag cirka fem olika varianter av bingot i de festhäftena.

Klicka på bilden för att ladda hem som Worddokument!
Observera att dokumentet laddas ner automatiskt i FireFox, så kolla i din download-mapp.


Till bröllopsfesten kan det vara kul att ordna med några priser, ca 5-6 stycken, tex små chokladkakor eller liknande. Vill man kan man även ha ett större pris för full bricka! :)

Festhäftet: Tidslinje

En av idéerna till festhäftet som min då blivande man bidrog med var den här tidslinjen (och gissa om han blev stolt när jag gillade idén!). Man kan välja att göra en tidslinje lite hur man vill, jag valde att göra från vårt första möte fram till bröllopet. Man kan ju också göra som ett liggande Y, där varje gren först representerar bruden respektive brudgummens liv fram tills mötet, och sedan brudparet gemensamma liv.

Jag valde ett typsnitt som skulle se lite handskrivet ut, för att få ett utseende som om man har ritat upp det för hand, lite personligare helt enkelt. Fonten heter Tall Paul och kan laddas ner gratis här: http://www.dafont.com/tall-paul.font

Klicka på bilden för att öppna som en PDF. Öppnas i nytt fönster.

Introduktion till festhäfte + välkomsttext

Nu ska jag äntligen börja skriva om festhäftet! Jag vet att några av er har väntat på detta ;)

Festprogram eller festhäfte är vanligt på bröllop som ligger på middagsbordet när gästerna anländer till festlokalen. Man kan välja själv om man vill göra ett program per person eller per par. Förr var oftast traditionen att värdpar/toastpar gjorde festhäftena, men idag börjar det bli allt vanligare att brudparet själva gör allt eller det mesta. Vanligt är också att man gör omslag som går i samma tema som inbjudningskorten. Häftet brukar vara i storlek av ett dubbelvikt A4-papper, antingen på längden eller på bredden.

Vad ett festhäfte ska innehålla och se ut, hur många sidor och så vidare bestämmer man helt och hållet själv, det går bra med alltifrån 4-40 sidor! ;) Vissa vill ha allsånger, andra skippar det helt och hållet. Några vanliga punkter i ett festhäfte kan vara:

  • Välkomsttext
  • Festgiro eller medverkningslapp för gästerna att fylla i
  • Information om brudparet och hur de träffades
  • Bilder på brudparet som små
  • Meny
  • Allsånger
  • Roliga citat om kärlek och äktenskap
  • Bordsplacering
  • Presentation av gästerna
  • Något pyssel/korsord
  • Roliga serierstrippar eller bilder med bröllopstema
  • Tack-sida
Jag kommer gå in och skriva mer om några av ovanstående punkter, samt lite andra saker vi valde att ha i vårt häfte.

Hur som helst kan det vara trevligt att ha en välkomsttext i början av häftet. Vill man att gästerna ska bidra med tal, lekar och annat spex kan man ha en löstagbar lapp för dem att fylla i och lämna till värdpar/toastpar. Vår välkomsttext löd som följande:


Välkomna!

Hjärtligt välkomna på bröllopsfest! Nu har de tu blivit en och det
ska firas! Vi hoppas att ni alla kommer trivas och ha riktigt skoj
ikväll. Känner du att du kan höja stämningen ytterligare eller bidra med någon
form av underhållning under kvällen, var vänlig och fyll i den lilla lappen
nedan och lämna till värdparet så snart som möjligt.



På samma sida hade jag en fasttejpad lapp som gästerna kunde fylla i om de ville bidra med lite underhållning. Så här såg min mall ut (fyra st):

Medverkningslapp - PDF (öppnas i nytt fönster)

Mer om festhäfte kommer en annan dag! :)


Bordsplaceringstavla

När gästerna anländer till festlokalen behöver de på ett enkelt sätt få veta vart de ska gå och sätta sig. Ofta kan det ju vara ett antal bord med ännu fler platser att gå till. Därför är det bra med en stor och tydlig tavla över vart man ska sitta. I vårt fall ville vårt festställe ha den på en A3 som de ramade in och hängde upp, men hör med ditt ställe hur de vill ha det. Jag rekommenderar ändå att ha det minst på ett A3-papper.
Eftersom jag varken hade tillgång till en A3-skrivare, men kanske främst för att en vanlig utskrift hade sett så tråkig ut, så valde jag att klippa och klistra ihop en fin bordsplaceringstavla istället! :D



Material och verktyg
Tjockare A3-ark
Tjockare papper i annan färg att klippa ut borden med
Finare papper att skriva ut namnen på
Sax/skärmaskin
Lim
Dubbelhäftande tejp
Dator och skrivare
Blommor och pärlor till dekoration

Börja med att skära till bakgrundspappret i önskad storlek. Själv köpte jag ett jätteark på Bokia som jag sedan skar till i A3-format. Mät sedan upp hur stora bordspapprena ska vara för att få plats. Gör dem gärna lite för stora först, så att du kan minska dem om det skulle behövas. Placera ut dem som de ska ligga sedan. Tänk på att ha tillräckligt med avstånd för att namnlapparna ska få plats.



När du är nöjd med placeringarna så klistrar du fast borden med dubbelhäftande tejp. Tejp är att föredra på större ytor då lim kan få pappret att bubbla sig.



Skriv ut alla gästers namn, inklusive era egna (alternativt Bruden och Brudgummen). Tänk på att ALLTID skriva ut på vanligt papper först och testa så att storleken blir rätt, innan du skriver ut på ditt finare papper. Placera ut namnen och kontrollera avstånd och storlek innan du börjar limma fast dem. Dekorera efter eget behag! :)





Klart! Piece of cake, eller hur? :)



Presentkortslåda

Nu är jag tillbaka igen! Det har dröjt länge, det vet jag, men ju närmare vårt egna bröllop jag kom desto mindre tid till annat än just eget pyssel hade jag. Då blev det prio på att hinna klart mina grejer framför att skriva om dem, hoppas jag alla förstår! ;) Nu är bröllopet avklarat och jag kan titulera mig som fru numera, och jag har all tid i världen (nästan) så nu ska jag försöka skriva ner allt pyssel jag gjort! Jag börjar med en presentkortslåda!

Om man har önskat sig presentkort i bröllopspresent och räknar med att få en del kuvert kan det vara bra med en låda för gästerna att stoppa kuverten och korten i, så de inte kommer bort. Tänk på att välja låda efter vad för slags presentkort ni önskar er. Ticket presentkort är långsmala, medan Resia har stora kuvert i A5-format, medan många affärer har mindre kort.

Material och verktyg
Kartong i önskad storlek
Presentpapper
Dubbelhäftande tejp
Kniv
Sax
Dekorerande klistermärken



Tejpa INTE igen lådan, utan låt den vara öppen (som bilden ovan). Börja med att skära ut hålet på kartongen där kuverten ska stoppas ner. Tänk på att anpassa skåran efter önskade presentkort så det inte blir för litet. Resia har till exempel väldigt stora presentkort. Var noga med att skära bort flika på insidan om de kommer i vägen.



Mät upp hur mycket presentpapper som behövs för att slå in lådan. Klipp till pappret. Fäst sedan dubbelhäftande tejp på "hålsidan" och runt skåran.Detta för att presentpappret inte ska glida omkring utan sitta fast sedan.



Klistra fast lådan på presentpappret, men slå in färdigt paketet, utan låt bara hålsidan vara fasttejpad. Kartongen ska fortfarande vara öppen. Använd en kniv för att skära upp presentpappret i mitten av skåran.



Peta sedan in pappret genom skåran och tejpa fast på insidan. Detta för ett snyggare "klätt" hål. Det är här det underlättar att inte ha tejpat igen kartongen! :)





Sedan är det bara tejpa igen kartongen och att slå in den som ett vanligt paket. För snyggare skarvar kan du använda dubbelhäftande tejp även här så slipper du fula tejpbitar på din låda.





Allra sist valde jag att dekorera lådan med lite passande klistermärken med rese-tema (eftersom vi önskade oss resepresentkort). Färdigt! :)





Lämna gärna en kommentar om du har några frågor, eller skicka ett mail om du undrar något om detta inlägg eller något annat i bloggen: [email protected]

Nästa gång vi hörs ska jag visa hur man kan göra en snygg tavla med bordsplaceringen att visa gästerna deras platser! :)


RSS 2.0