Presentkortslåda

Nu är jag tillbaka igen! Det har dröjt länge, det vet jag, men ju närmare vårt egna bröllop jag kom desto mindre tid till annat än just eget pyssel hade jag. Då blev det prio på att hinna klart mina grejer framför att skriva om dem, hoppas jag alla förstår! ;) Nu är bröllopet avklarat och jag kan titulera mig som fru numera, och jag har all tid i världen (nästan) så nu ska jag försöka skriva ner allt pyssel jag gjort! Jag börjar med en presentkortslåda!

Om man har önskat sig presentkort i bröllopspresent och räknar med att få en del kuvert kan det vara bra med en låda för gästerna att stoppa kuverten och korten i, så de inte kommer bort. Tänk på att välja låda efter vad för slags presentkort ni önskar er. Ticket presentkort är långsmala, medan Resia har stora kuvert i A5-format, medan många affärer har mindre kort.

Material och verktyg
Kartong i önskad storlek
Presentpapper
Dubbelhäftande tejp
Kniv
Sax
Dekorerande klistermärken



Tejpa INTE igen lådan, utan låt den vara öppen (som bilden ovan). Börja med att skära ut hålet på kartongen där kuverten ska stoppas ner. Tänk på att anpassa skåran efter önskade presentkort så det inte blir för litet. Resia har till exempel väldigt stora presentkort. Var noga med att skära bort flika på insidan om de kommer i vägen.



Mät upp hur mycket presentpapper som behövs för att slå in lådan. Klipp till pappret. Fäst sedan dubbelhäftande tejp på "hålsidan" och runt skåran.Detta för att presentpappret inte ska glida omkring utan sitta fast sedan.



Klistra fast lådan på presentpappret, men slå in färdigt paketet, utan låt bara hålsidan vara fasttejpad. Kartongen ska fortfarande vara öppen. Använd en kniv för att skära upp presentpappret i mitten av skåran.



Peta sedan in pappret genom skåran och tejpa fast på insidan. Detta för ett snyggare "klätt" hål. Det är här det underlättar att inte ha tejpat igen kartongen! :)





Sedan är det bara tejpa igen kartongen och att slå in den som ett vanligt paket. För snyggare skarvar kan du använda dubbelhäftande tejp även här så slipper du fula tejpbitar på din låda.





Allra sist valde jag att dekorera lådan med lite passande klistermärken med rese-tema (eftersom vi önskade oss resepresentkort). Färdigt! :)





Lämna gärna en kommentar om du har några frågor, eller skicka ett mail om du undrar något om detta inlägg eller något annat i bloggen: [email protected]

Nästa gång vi hörs ska jag visa hur man kan göra en snygg tavla med bordsplaceringen att visa gästerna deras platser! :)


Kommentarer
Postat av: Catten

Vilken fin och finurlig låda! Vart har du köpt de där klistermärkerna som du har på lådan? Sådana vill jag med ha :)

2010-06-15 @ 17:26:34
Postat av: Martina

Jag hittade dem på EKO, ett lågprisvaruhus. Kolla leksaksaffärer och affärer i stil med Ö&B.

2010-06-15 @ 20:28:31
URL: http://brollopspyssel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0