Att lägga in ett nedladdat typsnitt i din dator

Det var längesedan jag loggade in på den här bloggen så jag får börja med att be om ursäkt. Som jag redan nämnt blev jag lite "mätt" på allt som hade med bröllop att göra efter att vår stora dag var förbi, men våren är här och likaså bröllopstiderna, så det kanske är dags att ta sig i kragen lite och erbjuda min hjälp till pysseltokiga brudar där ute ;)

Jag fick frågan hur man lägger in ett typsnitt till sin dator från en läsare, så jag tänkte att jag lika gärna kunde visa det för alla! :) Jag använder en PC med Windows 7 så bilder kommer vara därefter, men det fungerar likadant oavsett windows-operativsystem. Alla småbilder är klickbara.

1. Börja med att leta upp ett typsnitt på Dafont.com som du vill använda. Längst upp finns olika katergorier att söka i. När du klickar på ett typsnitt kan du se samtliga tecken som finns i det typsnittet. Jag försöker hålla mig till typsnitt som har Å, Ä och Ö och andra "specialtecken" så som utropstecken och frågetecken, men kan göra undantag för ett typsnitt jag verkligen gillar. Här har jag hittat ett typsnitt vid namn Journal. Klicka på download upp till höger.



2. Spara filen, och öppna mappen där den komprimerade filen har hamnat. Högerklicka på mappen och välj Extrahera alla... Då får du upp en mapp med en fil av typen TrueType-tysnitt. Högerklicka på den och välj Kopiera.





3. Gå in på Min Dator och välj C:-hårddisken. Klicka på Windows-mappen och leta upp en mapp som heter Fonts. Öppna den. Klistra in det nya typsnittet.



4. Klart! Öppna Word och ditt nya typsnitt finns att välja i typsnittslistan!




//Martina

Kommentarer
Postat av: Martina J

Oj, vad kul med lite nya inlägg! Det ser jag fram emot! Jag kikar in här lite då och då för att hämta inspiration till vårt bröllop :) Ska gifta oss den 20/8 och jag tycker ochså om att pyssla och göra saker själv. Så tack för en bra blogg med rolig inspiration!

2011-06-07 @ 21:44:24
URL: http://felipeochmartina.blogg.se/
Postat av: Martina

Hej och tack för din kommentar Martina! Kul att jag kan inspirera! :)

2011-06-09 @ 20:40:26
URL: http://brollopspyssel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0