Hur man embossar

Till mina inbjudningskort samt till festhäftena så småningom så har jag embossat våra namn. Embossing är en stämpelteknik där man smälter ett speciellt pulver med värme, så att det ger ett lite utbuktande resultat.
Så här har jag gått tillväga när jag har embossat:

Verktyg
Stämpel
Stämpeldyna
Embossingpulver
Embossingfön
Dubbelvikt A4
Kort att stämpla på
Tunn fin pensel

Stämplar finns att köpa i pyssel/scrapbookbutiker och i en mängd olika nätbutiker. Själv specialbeställde jag en stämpel jag gjort själv med mitt och min blivandes namn hos Stämpelfabriken, men andra företag som gör din egna stämpel är till exempel Monogramsidan och MyCards.
Stämpeldyna finns att köpa både färgade och transperanta i bokhandlar och scrapbookbutiker eller till exempel hos ovanstående nätbutiker.
Embossingpulver finns i alla möjliga färger, och det går även bra att blanda olika färger för att få en nyans man gillar. Varför inte blanda i lite guld i det röda pulvret för en julig eller romantisk stämpel? :)
Embossingfön (exempelbild från Scrapparazzi) är en speciell värmefön just för embossing. Den kostar runt 200-400 kronor och är en bra investering om man ska stämpla mycket. Vill man dock inte köpa en fön kan man även använda en vanlig brödrost eller spisplatta som värmekälla.
Då så, då sätter vi igång! :)





1. Stämpla
Börja med att trycka din stämpel mot stämpeldynan. Var noga med att hela stämpeln blir "fuktad". Stämpla sedan ditt motiv på ditt kort.



2. Pulver
Lägg ditt kort över det dubbelvikta pappret. Det är för att samla upp pulver som kommer utanför och skydda underlaget. Häll rikligt med pulver över hela motivet. Var noga med att det täcker.



3. Pensla
Häll av pulvret på pappret under. Det kommer antagligen fastna en del pulver runt om motivet som du kan knacka bort underifrån, men det är också bra att ha en tunn pensel till hands för att pensla bort överflödigt pulver.





Häll tillbaka pulvret i burken via vecket i pappret du haft som underlag. På så sätt räcker en burk länge och inget går till spillo!

4. Föna
Nu är det dags att föna ditt motiv så att pulvret stelnar. Håll fönen i en 45-gradig vinkel cirka 15 centimeter från ditt kort. Gå sedan närmare vid behov. Att få pulvret att smälta kan ta en liten stund till att börja med, men när det väl börjar smälta, det syns väl, så går det ganska fort.





Färdigt! :D



Har du ingen embossingfön får du hålla ditt kort över en varm spisplatta eller brödrost. Tänk på att inte hålla för nära då kortet kan bli för varmt. Ett tips är att stämpla upp flera kort på en gång och sedan värma alla på en gång. Tänk bara på att stämplarna är väldigt ömtåliga innan de blivit "fönade" och inte tål beröring.

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Sofy

Åh vad fint! har länkat till dig från min bröllopsblogg, www.brollopslycka.blogspot.com. Jättefint pyssel och en superbra beskrivning, jag har också tänkt göra egna kort och funderat på tapet, det här med fönstren var ju en kanonidé! //sofy

2010-03-18 @ 22:35:05
URL: http://www.uppochhoppa.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0