Söta små askar

Idag tänkte jag visa hur man enkelt kan vika små askar i papper. Jag själv viker en till varje gäst som ska stå på tallriken när de anländer till middagen med en liten chokladbit eller två i, som en "favour". Mallen har jag ursprungligen hittat här men har modifierat den lite för att spara papper och lagt fyra lock på samma papper. Jag börjar med själva asken idag så tar jag locket en annan dag :)

MALL TILL ASKEN (PDF. Öppnas i nytt fönster)

Material
Ett tjockare papper
Skärmaskin
Sax
Lim

Tillägg:
Papper - Jag har använt ett som väger 130g/m² som jag tycker är lagom
Skärmaskin - Är självklart inget måste, men har du en kan det underlätta. Det går bra enbart med sax också.
Lim - Efter en del pysslande har jag upptäckt att det är skillnad på lim och lim. Själv har jag använt RX lim från Casco som funkat bra, medan andra lim kan få pappret att bubbla sig. Dock har jag filat ner taggarna på "limskeden" för att inte få randigt mönster på pappret.

Då så, nu kör vi! :)

1. Skriv ut mallarna på önskat papper.



2. Klipp/skär ut mallarna. Om du använder skärmaskin, så här har jag använt den, och sedan klippt resten.





3. Vik ihop asken enligt intruktionerna nedan! :)

Tänk på att vika in linjerna så de inte syns efteråt. Att limma när man gör dubbelvikningen är inget måste, men det förhindrar asken att bukta inåt på insidan. Tänk på att inte limma på hela den sista rutan, då blir det svårt att fästa ihop asken genom att föra in fliken mellan väggarna.

Färdigt! :)



Ska snart visa hur man gör locket också, håll till godo! :)

Hej så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0