Enkla och fina tackkort

Efter ha pysslat ett tag lärde jag mig hela tiden mer och mer och fastnade helt för det här med scrapbooking/kortmakeri, så när det var dags för tackkort hade jag först massor av planer och idéer som innebar stämplar och färgläggningar med mera. Jag insåg dock att jag fick överge de planerna till slut, då jag var tvungen att hålla det ganska enkelt när man ska göra runt 60 stycken likadana. Så här blev det till slut...

Verktyg och material:
Färdigvikta kort från Papperix, ca 15,5*15,5cm
Dator och skrivare
Dekorationspärlor
Tunt "rispapper"
Blått inslagspapper på rulle med stjärnor
Fjärilstans från Martha Stewart
Skärmaskin eller sax
Genomskinligt lim
(Dubbelhäftande tejp)
Bröllopsfoto, 15*15cm

Jag valde att använda mig av färdigvikta kvadratiska kort från Papperix som är väldigt smidiga och enkla. Jag började med att skriva ut texten TACK på framsidan, i typsnittet The King & Queen Font från Word. Tilde är av typsnittet Times New Roman. För att pimpa det lite så limmade jag fast en sten vid varje tilde.





Som dekoration på framsidan limmade jag även fast en fjäril som jag stansat ut med hjälp av en fjärilstans från Martha Stewart, men det går lika bra att limma fast lite blommor eller liknande. Stansen köpte jag från Scrapbruket och jag använde ett blått "inslagspapper" (till böcker) med stjärnor på som jag köpte på Bokia. För att ge lite djup åt fjärilen limmade jag endast på kroppen, och lät vingarna vara "fria".

Själva tacktexten sedan skrev jag ut på tunt, fint "rispapper" som jag köpt i en pappershandel. Det fick plats två texter på ett A4, som jag sedan skar till i 15*15cm.  Jag lämnade tomt för vår namnstämpel och stämplade sedan våra namn. Jag limmade försiktigt med genomskinligt lim i hörnen på pappret och pressade fast i kortet.





Tacktexten
Till våra gäster samt de som uppvaktade via presenter eller postogram hade jag texten:

Vårt varmaste tack
för uppvaktningen i

samband med vårt bröllop

Till präst, kantor samt musiker som deltog vid vigseln ändrade jag texten till:

Vårt varmaste tack
för ditt deltagande

vid vårt bröllop

Till frisör, florist, fotograf med flera skrev jag ut följande text:

Vårt varmaste tack
för all hjälp i samband

med vårt bröllop

Längst ned skrev jag vårt vigseldatum.

Allra sist så klistrade jag fast vårt foto, 15*15cm, med dubbelhäftade tejp. Klart! :)


Enkla och lätta att göra, men ändå fina.

Hur gjorde ni era tackkort? Blev ni inspirerade av våra? Skriv gärna och berätta i så fall! :)




Kommentarer
Postat av: Karin Andersson

Verkligen fina tackkort! Jag har inte kommit så långt eftersom vi inte gifter oss förrän nästa sommar. Jag gillar verkligen stämpeln med era namn. Var har du fått tag i den?

2011-05-17 @ 00:44:27
URL: http://obbolakarin.blogspot.com/
Postat av: Martina

Hej och tack för din kommentar! :)



Bilden har jag gjort själv, typsnittet är the King and Queen Font som finns att ladda ner gratis här http://www.dafont.com/the-king-queen-font.font och sedan skickat in bilden till www.stampelfabriken.se som tillverkade, monterade och skickade hem den till mig. Finns flera ställen på nätet som kan göra din bild till stämpel.



Lycka till!

Mvh

Martina

http://brollopspyssel.blogg.se

2011-05-27 @ 11:52:57
URL: http://brollopspyssel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0