Så gör du din egen gästbok

Idag tänkte jag visa hur man kan göra sin egna gästbok. Ber om ursäkt att inlägget har dröjt, men det har kommit annat i vägen. Nu är den i alla fall klar och jag har tid att skriva ner hur jag gjort.

En gästbok är ju något som hör bröllopsfesten till, en möjlighet för gästerna att skriva några väl valda ord till brudparet och ge en lyckönskning som brudparet kan plocka fram och läsa även efter ett år eller tio. Jag letade i affärer efter en passande gästbok men hittade aldrig någon som föll mig i smaken eller passade helt enkelt. Fel färg, fel storlek, för många blad, för få blad eller vad det nu var för fel ;) Så då tänkte jag att då gör jag väl en egen och gör den precis som jag vill? :) I och med bröllopet har jag fått upp ögonen för scrapbooking och det här med att pyssla.

Nu tänker jag visa precis hur jag har gjort, men det är självklart fritt fram att ändra, modifiera och göra precis som man själv vill. Var heller inte rädda för att ställa frågor om ni tycker jag är otydlig eller om det är något ni undrar över! :)

Material
Två tjockare kartongbitar
Fyra cardstocks eller annat papper att klä omslagen med
31 styck svarta cardstocks som bladen i boken
Vit cardstock för stämpel samt bokstäver
Cremevitt band till rosett
Guldigt cardstock till hjärta
Rosor och pappersblad för dekoration
Ännu ett annat mönstrat cardstock för dekoration
Stålspiralrygg

Verktyg
Sax, vanlig och mönstersax
Pappersskärare
Lim
Dubbehäftande tejp
3D-kuddar
Plastmall för att klippa ut hjärtan
Kniv och skärbräda
Stämpelverktyg (stämpel, stämpeldyna, embossingpulver och embossingfön)
Stansmaskin alternativt vanlig håltång

Inköpsställen
Magnolia, Borås
Eko, Borås

Stansmaskinen finns att köpa på NetOnNet och Clas Ohlson. Håltång finns på Clas Ohlson och i ett flertal verktygsaffärer. Papper (cardstocks) och övriga pysselverktyg finns i scrapbookingbutiker.



1. Planera!
Börja med att planera hur du vill att din gästbok ska se ut. Hur stor vill du att den ska vara, hur många blad och vilka färger ska den gå i? Jag bestämde mig inte förrän jag stod i scrapbookingbutiken och letade bland alla cardstocks. Jag hittade ett papper jag gillade och kom då fram till att jag ville ha min gästbok i samma storlek som pappret, dvs ca 30*30 cm. Butiken var snäll nog att sponsra mig med kartongbitar i samma storlek som cardstocks'en vilket underlättade hela jobbet betydligt.

1b. Skär till rätt storlek

Skär till rätt storlek på kartong samt cardstock'en som ska bli omslag.

2. Stansa hål för spiralryggen

Hur du gör nu beror ju helt på vad du har för verktyg. Det finns speciella stansmaskiner i scrapbookingbutiker där man stansar ca 4 hål åt gången. Jag själv råkade ha en stor stansmaskin hemma som legat orörd sen inköpet för över ett år sedan (ja, det är sant), som råkade vara perfekt för det här ändamålet.



Har du ingen stansmaskin och inte heller har lust att köpa någon heller, så går det bra att använda en vanlig håltång. Märk upp vart hålen ska vara med en liten prick på pappret, och dra sedan en tunn linje med linjal för att få hålen på en rak linje. Tänk på att inte göra dem för långt in på pappret, utan det ska vara rätt nära kanten.
Glöm inte stansa hål även i alla papper som ska bli bladen i boken! :)

3. Klistra fast cardstocken på kartongarken

Använder du håltång kan det vara bra att klistra fast cardstocken på kartongarken innan man hålar, men har du en stansmaskin är det inte säkert den klarar av för tjockt papper. Jag lärde mig det här den hårda vägen ;) Därför fick jag håla först, och klistra fast sedan.
Jag rekommenderar att du använder dubbelhäftande tejp istället för lim, då lim kan få pappret att bubbla sig samt lysa igenom och ge fläckar.



4. Trä på spiralryggen
Nu är det dags att börja trä på papprena på sprialryggen. Börja med samtliga blad till boken, ej omslagen! Dessa tar du sist.



5. Nyp ihop spiralryggen
När du är nöjd är det dags att "försluta" spiralryggen.



6. Dags för dekoration! :)
Nu är det dags att låta fantasin flöda! Hur vill du att framsidan av din gästbok ska se ut? Jag ville för det första ha med våra namn, så jag klippte ut en bit vitt papper i lagom storlek och "chalkade" kanterna. Det är som att lägga mascara på kanterna på pappret, för att framhäva kanterna och skapa djup i projektet. Det gjorde jag enkelt med en liten brun stämpeldyna. Sedan stämplade jag med vår specialdesignade stämpel på kortet och använde guldpulver. Läs mer om hur man embossar här.



Bakom pappret med våra namn ville jag ha ett annat mönstrat papper i samma ton som omslaget, och det valde jag att klippa ut med vågig mönstersax. Fäste sedan fast lappen med 3D-kuddar för lite höjd.





Därefter ville jag ha texten GÄSTBOK. Det finns stämplar med alfabetet och här kan man göra på en mängd olika sätt. Jag valde att skriva ut texten på samma vita cardstock jag stämplade våra namn på, och sedan klippte ut bokstav för bokstav. Tänk på att skriva ut texten spegelvänt om du vill ha själva pappret som mönster, och inte en utskriven färg. För att klippa ut hålen i Ä, O och B använde jag kniv.



I affären hittade jag även ett fint guldigt cardstock som jag vill ha ett hjärta av. Jag använde mig av en plastmall för att rita ut formen, men det går lika bra att skriva ut ett hjärta på ett annat papper och använda som mall. När du är nöjd med all dekoration är det bara att börja limma fast det på din gästbok!





Färdig! :)

Och så här blev resultatet!



Så där, nu är det bara för er att sätta igång och skapa era egna gästböcker! Tveka inte att höra av er om ni har någon fråga, och lämna gärna en kommentar så blir jag jätteglad! :)

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: marica

Så snygg! Duktig du är!

Du kan ju börja sälja sånna :)

Kram!

2010-04-16 @ 17:05:34
URL: http://maricaaberg.blogg.se/
Postat av: rebecca

Åh! Superfin! Verkligen!

2010-04-16 @ 20:50:03
URL: http://rebeccainabox.blogg.se/
Postat av: Josefine

Hej! Har tittat in länge sen du skrev på bröllopstorget om Gästboken, så det var riktigt kul att du lagt upp den nu:)



Hade redan innan planerat hur ja själv skulle göra men lite ytterligare tips och ideer är aldrig fel!

Det jag funderar över, är just om jag ska köpa en stansmaskin eller inte.. men nu är jag ännu mer sugen!:)

Din GB är i alla fall jätte fin!

Tjiing

2010-04-19 @ 10:22:26
Postat av: Mi

Jäklar vad snyggt =)

2010-04-27 @ 17:10:53
Postat av: Paula

Vart köper man stålspiralryggen?

Jätte fin var den!

2010-06-06 @ 14:10:47
Postat av: Elin

Jag har samma fråga som Paula, vart köper man stålspiralryggen? Har endast hittat de fula i plast. Tacksam för snabbt svar då vi gifter oss om ett par veckor:)

2011-05-18 @ 13:07:19
Postat av: Martina

Stålspiralen har jag köpt på Magnolia i Borås, men finns säkert att hitta i fler pyssel/scrapbookingbutiker. Hittade något på Clas Ohlson också som kan vara värt att kolla in http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162579987.

2011-05-27 @ 11:20:45
URL: http://brollopspyssel.blogg.se/
Postat av: Empittalp

59548 :-E

Postat av: Penis Health Review

eetlacspmmpqtqzttfm/cmphh/tf, Penis Health Review, SypnYAV, [url=http://sanhao-ad.com/]Penis Health[/url], pBgramS, http://sanhao-ad.com/ Penis Health Review, Yfnenci.

2013-07-17 @ 13:06:20
URL: http://sanhao-ad.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0