Bordsplaceringskort med söta hållare i trolldeg

Jag vet att det har dröjt och det ber jag om ursäkt för, men tiden räcker inte alltid till som man kan önska. Den dagen jag planerat att pyssla på, blev jag kidnappad för möhippa! ;) Här kommer i alla fall äntligen bordsplaceringskort med hållare i trolldeg, som utlovat! :)




STÅLTRÅDSHÅLLARNA

Verktyg
Ståltråd
Tång med avbitare
Tjockare penna
Linjal



Ståltråden är ganska mjuk och böjlig, men ändå stabil. Den är köpt i smyckesavdelningen i pysselbutik (In-Ex, Göteborg). Det gick åt drygt 2 rullar för mig att göra ca 60 hållare.
Pennan är endast som mått på själva "öglan" som kortet ska sitta i sedan, så du väljer tjocklek på pennan efter tycke och smak. Jag valde en som var i minsta laget, så välj inte för smal penna.
Börja med att snurra ståltråden runt pennan enligt bilderna nedan.
Du kan klicka på bilderna för större format.




Tänk på att lägga andra varvet tätt emot utan glipa emellan. Blir det mellanrum kommer inte kortet sitta stadigt sedan. Du ska inte korsa ståltråden, utan bara linda två varv bredvid varandra. Du behöver endast drygt en centimeter "stump" efteråt. Tajma in det genom att bestämma vilken ände du ska snurra runt pennan.



När du gjort två varv runt pennan tar du hjälp av tången. Korsa ståltråden och ta tag med tången enligt bilden. Snurra sedan runt pennan cirka ett halvt till ett varv. Därefter kan du få byta tag med tången, lägg "stumpen" nära "pinnen" och snurra pennan igen. Tanken är att stumpen ska snurra sig runt den längre ståltråden, och inte tvärtom, eller att de ska tvinna sig runt varandra för snyggast resultat.



Kläm till trådänden med tången så det inte blir någon vass kant. Ta sedan hjälp av en linjal för att klippa av hållaren så alla blir lika långa. Jag valde 8 centimeter. Klipp av. Var gärna noga med längden, så de inte kommer bli olika höga sedan.



Klart! :)






TROLLDEGSFÖTTERNA

Recept på trolldeg
1 dl vatten
2 dl mjöl
1 dl salt
1 msk olja

Arbeta ihop ingredienserna till en smidig deg. Torka dem i ugnen i 100 grader i 1 timme och sedan låta dem stå till dagen efter.
Recept från Skapligtenkelt.se

Verktyg
Litet hjärtformat pepparkaksmått
Tång
Sandpappersnagelfil
Hobbyfärg
Pensel
Blompinnar

Inköpsställen
Pepparkaksmått - Magnolia, Borås
Hobbyfärg - In-Ex, Göteborg
Pensel - Magnolia, Borås
Hobbyfärg och pensel finns i de flesta färg/tapethandlar.

1. Baka ihop trolldegen enligt receptet ovan. Kavla ut till en tjock kaka, ca 1-1,5 cm hög. Ha mycket mjöl under för att det inte ska kladda eller fastna. Använd ett litet pepparkaksmått för att trycka ut små hjärtan. Lägg dem på bakplåtspapper på en ugnsplåt och torka dem i ugnen.





2. Efter en timme tog jag ut plåten och stack i ståltrådshållarna. Detta kan säkert variera från olika ugnar, så känn på dem efter en halvtimme. Man kan inte sätta i hållarna innan ugnen, eller för tidigt, för då är trolldegen för mjuk vilket resulterar i att hållaren välter och förstör hjärtat.
Eftersom jag tyckte trolldegshjärtana fortfarande var lite mjuka lät jag dem stå i ugnen i nästan en timme till innan jag tog ut dem och lät dem torka över natten.




3. Nu gäller det att få hållaren att sitta fast i foten, vilket jag märkte att de inte gjorde när man bara stuckit ner den. Detta löste jag genom att först trycka genom hållaren helt och hållet, och med hjälp av tången göra en liten hake i 90º längst ner, en halv centimeter räcker. De var fortfarande lite mjuka i mitten i botten, så jag kunde försiktigt dra in hållaren i degen, och sedan snurra hållaren ett kvarts varv. På så sätt satt den stadigt fast. Observera! Tänk på att snurra hållaren till rätt vinkel i slutet, så att öglan på hållaren är på rätt håll gentemot hjärtat (i rak vinkel).



4. Nu kan du, om du vill och behöver, jämna till kanterna på hjärtana som lätt kan bli lite skrovliga nertill. Detta gör du lättast med en nagelfil av sandpapper. Jag testade med vanligt sandpapper först men det blev så klumpigt.

Före och efter


5. Nu är det dags att måla dina hjärtan! Här kan du till exempel måla dem i dina temafärger. Jag valde att göra blåa hjärtan för killarna, och tjejernas i silver! :) Jag använde vanlig hobbyfärg som finns i massa olika färger och som dessutom är väldigt snabbtorkande (ca 30 minuter).



Jag målade undersidan först, sedan kanterna och sist ovansidan. Var noga med att täcka alla ojämnheter och håligheter. Använd mycket färg på penseln! Var försiktig när du målar ovansidan så du inte får (för mycket) färg på ståltråden.

6. För att hjärtana skulle kunna torka fick jag vara lite uppfinningsrik. Jag letade fram några blompinnar som jag klämde fast i bokhyllan och sedan kunde hänga hållarna på. Man tager vad man haver ;)



I brist på plats och blompinnar fick jag måla mina hjärtan i två omgångar.



PLACERINGSKORT

Här har jag gjort ungefär som korten jag visade här, men med några modifieringar.

Verktyg och material
Tapet eller annat färgat papper
Skärmaskin
Finare vitt glansigt papper
Mönstersax
3D-kuddar
Dekorationsblommor
Dekorationspärlor
Lim
Dator och skrivare

1. Skriv ut alla gästers namn på ett fint papper. Testa alltid att skriva ut på vanligt papper först. Namnen har jag bara radat upp i spalter i Word. Typsnittet heter The King and Queen font och kan laddas ner gratis här.



2. Klipp ut med mönstersax. Det är knepigt att klippa rakt med mönstrade saxar, så öva alltid på vanligt papper först tills du lär dig.
Bakgrunden för namnlapparna är samma tapet som jag använde till inbjudningskorten. Jag har vikt dem dubbla och limmat ihop dem. Till hållarna bör de vara mindre än fristående, så jag gjorde mina 7*4 cm (istället för 8*5 cm som tidigare).



3. Fäst namnlapparna på tapetlapparna med två stycken 3D-kuddar. 3D-kuddarna är till fördel då hållaren sedan kommer sitta under namnlappen och inte hamna framför gästens namn.
Då alla har olika namn fick jag i vissa fall klippa av tapetlappen, då den blev för lång för vissa namn.



4. Som en extra "pimpning" limmade jag fast en liten pärla i mitten av blomman innan jag limmade fast blomman på namnlappen. Jag satte blomman på både höger och vänster sida av namnen, beroende på vilket som passade bäst helt enkelt. Sedan är det klart!




Vad tycker ni? Lämna gärna en kommentar så blir jag jätteglad! :)

Nästa gång ska jag visa hur man enkelt kan piffa till ett par väldigt enkla, vanliga brudskor! :D


Kommentarer
Postat av: Anna

Åå vilka fina hållare du gjort. Tror att jag med ska göra såna till vårt bröllop. Frågan är vilken färg jag ska måla de i. Hmm får jag nog grunna på lite. Tack för en rolig blogg!!

2010-05-15 @ 12:15:43
Postat av: Malin

Vilken underbar blogg:) Kan du inte visa hur man gör egna festhäften/pogram:)

2010-05-16 @ 20:33:42
Postat av: Anonym

Oj vad fint, du är så himla duktig, jag har följt dig både här och på BT. Tack för all hjälp och inspiration du ger!

Mvh Louise i Malmö

2010-05-18 @ 16:24:09
Postat av: Martina

Hej Malin och Louise! Tack för era kommentarer! Kul att man kan ge inspiration! :D

Jag lovar att det kommer mycket mer här, men för tillfället har jag mindre än tre veckor kvar till vår stora dag så tiden räcker inte alltid till. Men festprogram har varit bland det roligaste, och mest tidskrävande, av allt så det kommer, det lovar jag! :)

2010-05-18 @ 20:13:23
URL: http://brollopspyssel.blogg.se/
Postat av: katta

hej



grymt bra blogg bra att få insperation och enkla pyssel då ajg vill dra ner kostnader som man kan:)

2010-05-24 @ 21:33:51
Postat av: Marlene

Jättefina!



Dum fråga: När du sedan satte in dem i ugnen igen, satte du in dem med hållarna i alla hjärtan?

2010-05-24 @ 23:13:52
Postat av: Martina

Japp, går alldeles utmärkt att ställa in hållarna i ugnen också! :)

2010-05-28 @ 10:58:13
URL: http://brollopspyssel.blogg.se/
Postat av: Micaela

jag är verkligen jätteimponerad av all tid du lägger på pyssel! Du är jätteduktig! Önskar er all lycka!

2010-06-03 @ 22:03:10
URL: http://www.alexanderlinder.com
Postat av: Fredrik

Hej



Vi tyckte du hade så fint typsnitt på dina placeringskort varför vi försökte installera det via länken du rekommenderade, men vi får det tyvärr inte att fungera. Vore supersnällt om du hade möjlighet att förklara hur man ska gå till väga eller kanske mejla mig filen om du har den.



MVH

Fredrik och Jennie

2011-05-26 @ 22:48:41
Postat av: Lindha

Jag tyckte dessa hållare till placeringskorten var de snyggaste jag sett så jag stal hela din idé:-)



Dock sprayade jag alla hjärtan i lila, med sprayfärg jag köpte på målerifirman, så slapp jag kleta med pensel o grejer plus att det gick FORT!



Sen använde jag samma typsnitt på texten eftersom den var så snygg, det blev lila papper med en ljusare lila där namnen stod. Istället för blomma använde jag pearlmaker i silver i två motsatta hörn. Det blev ett fantastiskt resultat, och utan din sida hade jag aldrig fått så snygga placeringskort!

Tusen tack för den fantastiska inspiration du gett!

2011-05-26 @ 23:00:10
Postat av: Martina

Hej Fredrik och Jennie och tack för er kommentar!



Jag har nu lagt upp ett helt inlägg om hur man laddar ner och installerar ett typsnitt från Dafont.com så jag hoppas det kan vara till hjälp

http://brollopspyssel.blogg.se/2011/may/att-lagga-in-nedladdat-typsnitt-i-din-dator.html Annars är ni välkomna att fråga mig igen! :) Lycka till!



--

Mvh

Martina

http://brollopspyssel.blogg.se

2011-05-27 @ 13:59:56
URL: http://brollopspyssel.blogg.se/
Postat av: Martina

Hej Lindha och tack för din kommentar och snälla ord! De värmer gott! :)

Vad roligt att du gillade mina bordsplaceringskort! :) Min tanke med bloggen är ju nämligen att dela med mig av idéer och inspirera så jättekul att jag lyckats!



--

Mvh

Martina

http://brollopspyssel.blogg.se

2011-05-27 @ 14:04:36
URL: http://brollopspyssel.blogg.se/
Postat av: Heidi & Martin Adolfsson Uski

Hej Martina,



Vi gifte oss i helgen som var och skapade våra placeringskort med inspiration av dina fina kort!



Finns lite bilder på: http://blog.uski.se/2012/06/brollop-placeringskort/



//Heidi & Martin

2012-06-19 @ 22:12:44
URL: http://blog.uski.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0